الحلقة الحاديه والعشرون
يا ترى انت منهم؟؟؟
وفى صباح اليوم التالى..
ذهب معاذ الى الكليه ..
وبعد ان انهى محاضراته..
اذا بهاتفه المحمول يرن ..
انه عبد الله..
معاذ: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
عبد الله: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
ازيك يا معاذ؟ عامل ايه؟
معاذ : الحمد لله..
عبد الله: تقدر تقولى مجيتش الدرس امبارح ليه؟؟؟
انت مش كنت قايل انك هتيجى ..وانا قايلك المعاد..؟!
معاذ: معلش يا عبد الله..كان عندى شوية ظروف..
عبد الله: نفسى اعرف ظروف ايه دى بس يا معاذ..؟؟
فيه ايه بالظبط؟؟
دى خامس مره تغيب عن السلسة الجديده اللى بداها الشيخ ابراهيم..!!
انت مخبى حاجه عليا يا معاذ؟؟؟!!
معاذ: انا كويس والحمد لله يا عبد الله..زى ما بقولك ..عندى شوية ظروف وان شاء الله كل شئ هيبقى كويس .. متشلش همى ..ركز انت بس فى دراستك وتابع مع الشيخ ابراهيم واعتذرله على ما اقابله ان شاء الله..
عبد الله: بقى هى دى حقوق الاخوه يا شيخ؟؟!!
فى حاجه اسمها خليك فى نفسك؟؟!!
لو مكنتش هقلقك عليك واشيل همك ..هشيل هم مين؟؟!!
انت عارف ان معنديش هموم..ههههههه
معاذ: ربنا يديم عليك نعمه..ويرزقك شكرها..
عبد الله: اللهم امين..
ان شاء الله الدرس الجاى فى معاده يوم الخميس ..
هستناك باذن الله..
ربنا يفرج همك وييسر لك ..
معاذ: اللهم امين ..باذن الله..
اهم حاجه متنسيش من دعائك فى قيام الليل يا عبد الله..
عبد الله: انسى ازاى بس؟؟
يابنى ده انا الكسبان لما ادعيلك..ههههههه
معاذ: يلا بقى علشان مطولش عليك..شكلك لسه شاحن..هههه
عبد الله: عيب عليك..انت عارف انى موبايلى مليان على طول..هو احنا هنكلم مين يعنى علشان الرصيد يخلص..؟؟!
ال girl friend ؟؟ ههههههه
معاذ: برده عايز تخلص الرصيد..ههههه
ربنا يبارك فيك ويجازيك كل خير على سؤالك ..
عبد الله: ربنا يديم الموده..مش عاوز اى حاجه؟؟
معاذ: جزاكم الله خيرااا..
عبد الله: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
معاذ: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
وما ان انتهى معاذ من المكالمه والتفت..حتى وجد عبد الرحمن يلقى عليه السلام..
عبد الرحمن : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
كنت ناوى تزوغ ولا ايه؟؟
معاذ: ازوغ من ايه بس؟؟
عبد الرحمن : منّي ..انت مكملتليش مضووع العتق من النار ..فاكر؟؟
معاذ: ياااااااه.. ده احنا بجد مكملناش..!!
طيب تعالى نكمل فى المسجد..
عبد الرحمن: ماشى..
طلب عبد الرحمن من معاذ أن يعيد عليه صفات الذين هم عبيد للنار
معاذ : طيب قبل ما نعيدهم عايزك تقيس كل
صفة على نفسك موجودة فيك ولا لأ
ماشى
عبد الرحمن : ماشى .. أتفضل قول بأى
معاذ : أول صفة " فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ "ومعلش
خلى أول صفة دى معانا للآخر عشان محتاجة شغل جامد
عبد الرحمن : أنتَ هتكروتنى من أولها ما هو يا تدينى
البيعة على بعضها يا اقوم امشى أحسن
معاذ : بيعة إيه يا بنى أحنا فى وكالة البلح
ركزززز معايا
عبد الرحمن : يا عم معاك بس أمشى بالترتيب
معاذ : معلش خلينا ننقذ ما يمكن إنقاذه دلوقتى
ندخل على الصفة التانية والتالتة
" وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ "
ودول بأى لازم يتشرحوا مع بعض
عبد الرحمن : أيوة كروتلى الأولنية وهتدينى الباقى بالجملة
قول .... قول أمرى لله
معاذ - مبتسما - : عارف يعنى إيه واحد متربص مرتاب ؟؟
يعنى كل واحد بيشك فى وعود الله ورسوله صلى الله عليه وسلم
معندوش يقين فى ربنا
عبد الرحمن : الحمد لله مين يقدر يشك فى ربنا
أهو إن شاء الله دى مش فيّه
معاذ : أحنا قلنا إيه .... بلاش سربعة أصبر كدا
وخد مثال وبعد كدا أحكم
عبد الرحمن : ماشى ... خليك كدا مقفلها فى وشى على طول
قول .. أما نشوف أخرتها
معاذ : يعنى مثلا تقول للبنت بلاش مكياج وبلاش اللبس الضيق
تقولك حسن المظهر لازم فى أى شغل
تقول لها أو تقول لأى حد بيشتغل شغله حرام أو فيها شبهه
سيب الشغل دا وربنا هيرزقك شغل أحسن منه . يقول لك
لأ .. ألاقى شغلانة غيرها الأول وبعد كدا أسيبها
عبد الرحمن : طب ما هوَ طبعا معاه حق
على كلامك دا البلد كلها هتسيب أشغالها
معاذ : أنتَ عارف يا عبد الرحمن دا عامل زىّ إيه ؟؟
زى إللى بيقلب الآية
ربنا بيقول " وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً " الطلاق2
لأ هوَ بأى بيقول له أجعل لى مخرج الأول وأنا أتقيك
ربنا بيشترط التقوى عشان ينجيه وهوَ بيشترط على ربنا
أدينى الأول وبعد كدا أعمل
معندوش ثقة فى وعود الله ورسوله
طب خد منّى الحديث دا كدا على موضوع الوعود دا
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " ثلاثة أقسم عليها
ما نقص مال من صدقة
وما ظلم عبد ظلامة فصبر عليها إلا زاده الله بها عزة
وما فتح عبدٌ على نفسه باب مسألة إلا فتح الله عليه باب فقر "
الرسول هنا بيحلف لكن المشكلة إننا مبنصدقش
لازم نشوف قدامنا الأول عشان نصدق
وخد القصة دى دليل على إللى أنا بقوله
عبد الرحمن : هااااااااات
معاذ :
" كان فى واحد اسمه عثمان النهدى كان بياخد من بيت مال
المسلمين 15 دينار كل يوم -مرتب يعنى- المهم أنه كان
كل يوم وهو راجع البيت يتصدق بخمسة دنانير
ويخلى العشرة معاه ... وأول ما يرّوح البيت يحط
العشرة الباقين تحت المخدة ... وينام
فكان أول ما يقوم الصبح يلاقيهم 15 زى ما همّا
وفى يوم قال لابن أخوه : يا ابن أخى لِمَا لا تصنع
مثل ما أصنع فتتصدق ببعض مالك وتجده فى الصباح كما هو
ولا ينقص
فقال له : إن ضمنت لى ألا ينقص فعلت !!!
يعنى أضمن لى الأول وأنا أعمل زيك
شوف بأى الراجل دا قاله إيه
قال : يا بُنىّ إنى لا أشترطُ على ربى "
فهمت بأى هيَّ دى ... أحنا مترددين ... بنرتاب فى وعود الله
عبد الرحمن : بس هىَّ فين المخدة المُباركة دى إللى نحط
تحتها الفلوس 10 تبقى 15 إيه يا معاذ ما تقول
حاجة تتعقل ...
معاذ : أنا مش بقول لك الكلام دا عشان تتريق عليه
أسأل أى واحد تصدق بمال ، المال رجعله أضعاف أضعاف ولا لأ
دا الرسول أقسم ... مش بقولك أحنا مش بنصدق وعود ربنا
لو كنا واثقين فى وعود الله
كنا سبنا الأغانى والأفلام
مكناش نقطع فى الصلاة أو نأخرها
مكناش نضيع وقت
هاااااااا أنتَ من إللى أرتابوا ولا إيه
سكت عبد الرحمن بعض الوقت ثم قال
: أنتَ مستنى منى إجابة ولا إيه ؟؟
خش على الصفة التانية شكل العملية خربانة من الأول..!!!
===
تابعونا..
إرسال تعليق