GuidePedia

0


إنها الاخُوّه..





وصل الجميع بسلامة الله ..وكان عبد الله واقفا فى انتظارهم..
عبد الله..انه صديق معاذ الوفى ..
ورفيق دربه فى طاعة الله..
التقى به فى احدى الدروس الدينيه ..وتعرف عليه ..
ومن يومها ويجمعهما رباط الاخوة والمحبه فى الله..
كان عبد الله لا يختلف فى مظهره كثيرا عن معاذ..
لحيته تزين وجهه الى تشعر بالنور يشع منه..
يبدو عليه الوقار والسكينه..غير ان ما يميزه هو روحه المرحه الجميله..وابتسامته التى لا تفارق وجهه..
لم يتعجب عبد الرحمن كثيرا من مظهر عبد الله ..فهو صديق معاذ..
ولكنه آثر ان يقف بعيدا حتى ينتهى معاذ من حديثه..


معاذ: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
عبد الله: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
ينفع كده...؟؟
هى دى مسافة السكه؟؟
انتو كنتوا راكبين ايه ؟؟ سلحفه؟؟
معاذ: معلش يا عبد الله..المواصلات كانت زحمه جداااا انهارده ..
صحيح..عبد الرحمن..اخ معايا فى الكليه..
عبد الله: تشرفنا يا اخ عبد الرحمن..عامل ايه؟؟
عبد الرحمن: الحمد لله..كويس..
عبد الله: شكلك اخ محترم وطيب ...فرصه سعيده انى شوفتك..
عبد الرحمن: ده بس من ذوقك..
معاذ: جبت الكتب يا عبد الله..؟؟
عبد الله: اه..اتفضل ..
معاذ: جزاكم الله خيرااااا.. ربنا يكرمك يا عبد الله ويجعله فى ميزان حسناتك..
لاحظ عبد الرحمن احد الكتب الظاهره من الحقيبه مكتوبا عليه (مدارج السالكين)
عبد الرحمن: هو كتاب مدارج السالكين ده بتاع الشيخ يعقوب؟؟
معاذ: لا..ده بتاع الامام ابن القيم..
عبد الرحمن: اصل انا كنت سمعت الشيخ يعقوب بيشرحه فى مره..
معاذ: اه هو بيشرحه ..بس الكتاب مش بتاعه..الكتاب ده راااااااائع جداااااااااا..
عبد الله: ما شاء الله.. انت بتسمع الشيخ يعقوب؟؟
عبد الرحمن: يعنى..ساعات بشوفه فى التليفزيون..
عبد الله: وبتسمع مين تانى من الشيوخ؟؟
عبد الرحمن: مش بسمع حد..بس ساعات بيصادف انى بكون قاعد قدام التليفزيون..
بس انا عارف شيوخ كتيييير..زى الشيخ مصطفى الحوينى ..والشيخ محمود حسان ..وغيرهم..
لم يتمالك عبد الله ومعاذ نفسيهما من الضحك..
عبد الرحمن: بتضحكوا على ايه؟؟
هو انا قولت حاجه بتضحك اوى كده؟؟
عبد الله: قصدك الشيخ ابو اسحاق الحوينى..والشيخ محمد حسان..
عبد الرحمن: اه..معلش..اصلى بنسى بسرعه اليومين دول..
امال مش فيه شيخ اسمى مصطفى ..؟؟
عبد الله: ايوه..اسمه الشيخ مصطفى العدوى..
عبد الرحمن : تمام..انا كده افتكرت..
عبد الله: والله يا عبد الرحمن انا حبيتك فى الله..
وشكلنا هنبقى اصحاب باذن الله..
عبد الرحمن: انا ليا الشرف..
معاذ: خلاص..امشى انا بقى..ما انا مبقاش ليا لازمه ..!
عبد الله: مين قال كده بس؟؟
ده انت حبيب الكل يا معاذ..
معاذ: هو صحيح الشيخ ابراهيم هيدى درس انهارده؟؟
عبد الله: ان شاء الله..والدرس هيبقى بعد صلاة المغرب فى مسجد عمر ابن الخطاب..
معاذ: خلاص..باذن الله اشوفك عند الشيخ انهارده ..
هنمشى بقى علشان انا اتاخرت جامد..الساعة بقت 3 !!!
يلا يا عبد الرحمن..
عبد الله: ماشى ..بس متحرمناش من اننا نشوف الاخ عبد الرحمن..
معاذ: باذن الله..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
عبد الله: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
فى حفظ الرحمن..
وانطلق معاذ وعبد الرحمن مسرعين فى طريق العوده..


ترى ماذا سيحدث لمعاذ حين عودته؟؟


تابعونا..

إرسال تعليق

salafeka.blogspot.com

 
Top